Volkswagen Multivan monteras till att bli en fulländad polisbil
Volkswagen Multivan monteras till att bli en fulländad polisbil
Volkswagen Multivan monteras till att bli en fulländad polisbil

Med sikte på buset
En folklig polisbil

Med blåljus, sirener och svenskutvecklat kommunikationssystem är nya Volkswagen-bussen redo för att ta i med hårdhandskarna. Transportmagasinet Online besöker polisbilsfabriken i Södertälje och låter sig fängslas av beundran.

Ur Transportmagasinet nummer 2 2016  |  text: Erik Gustafsson  |  foto: Peter Gunnars

Polman infotainmentsystem
Lås dörrar, aktivera blåljuset och få larm – med Polman är polisbilen ständigt uppkopplad.

Från civilist till länsman på 15 dagar. Längre tid tar det inte för en Volkswagen att förvandlas till en fullfjädrad polisbil klar för leverans från det att den rullat in i polisbilsfabriken hos AB Karossan.

Och det trots att svenska polisbilar är några av de mest avancerade och välutrustade i världen, men så har också Södertäljeföretaget byggt polisbilar sedan 80-talet.

Allt börjar med en vitlackerad Multivan eller Caravelle. Motorn är original, precis som chassi och bromsar. Standardkomponenterna håller hög klass och står Polismyndighetens tuffa krav pall. I stället handlar ombyggnationen till största delen om att installera in ny utrustning som blåljus, sirener och den svenskutvecklade manövercentralen Polman med kommunikationssystemet Rakel. Och för det krävs att montören drar nya kabelstammar, monterar antenner, borrar fast ljusrampen i taket och lyfter ut säten, bland annat.

– Det handlar om utrustning för mer än 100 000 kronor bara i inköpsvärde. Just Polman är den enskilt dyraste komponenten, berättar Anders Hansson som byggt polisbilar i nio år hos Karossan.

»Vissa bilar har splitterskydd i rutor och dörrar.«

Bilarna utrustas och byggs enligt en krav specifikation från Polismyndigheten och efter omkring två och en halv vecka i verkstaden är bilarna redo för att tas i tjänst.

– Det enda polisen gör själv är att montera radioenheten. Bilarna kan i stort sett rulla från oss direkt ut i tjänst, förklarar Anders Johansson, vd vid Karossan.

Företaget är ett av tre i landet som bygger polisbilar baserade på Volkswagens transportbilar, men man bygger även fordon åt såväl Försvarsmakten och räddningstjänst som till privata företag. Här passerar under ett normalår, förutom runt 250 påbyggnadsskåp, även drygt 200 fordon.

I lokalerna i Södertälje finns också en egen plåtarbetsverkstad och snickeriet som företaget 1944 började sin verksamhet med. Just svenska polisbilar är otroligt välutrustade om vi jämför med bilarna i andra länder. Ta bara Tyskland och Polen, som exempel. De har rent sparsmakade bilar i jämförelse.

Teamet på Karossan AB
Volkswagen polisbil på åktur

– Polismyndigheten har upprättat en tydlig specifikation för sina fordon. Det är ju bilar som används i tuffa miljöer och det ställs höga krav på materialet, men det är inga specialchassin vi bygger på. Volkswagen har starka produkter med väghållning och bromsar som klarar påfrestningarna i standardutförande, förklarar Anders Johansson.

Med Volkswagen T6 får polisen ett modernt och effektivt fordon, med hög säkerhet och bränslesnåla motorer. 4Motion finns i majoriteten av bilarna som Karossan bygger och de två exemplaren som står i verkstaden just nu är dessutom utrustade med den kraftfulla TDI 204-motorn.

Vanliga ordningsbilar monteras på Multivan med kort axelavstånd och på Caravelle med långt. Den förstnämnda är i polisversion femsitsig och Caravelle har sju sittplatser med högre totalvikt.

 

Inredning i lastutrymmet på polisbilen

– Det är praktiska fordon med många användningsområden. På Volkswagens Transportbilar har vi byggt såväl ledningsfordon som trafikbilar med bevis-instrumentet Evidenzer, som används vid misstänkt rattfylleri. Vissa bilar har dessutom polykarbonatskydd som skyddar rutor och kaross mot splitter, säger Anders Johansson.

Även interiört avslöjar utrustningen att det handlar om ett speciellt fordon. Instrumentpanelen domineras av manöver-panelen Polman med sin nio tum stora pekskärm. Genom den styr poliserna blåljus, sirener, dörrlås, radiosystemet Rakel och navigationen. Polman är också kompatibelt med polisens nya nummerskyltskamera som automatiskt kan läsa av 200 registreringsskyltar i minuten för att kontrollera bilarnas körskick och status.

Montering av smarta funktioner hos Karossan AB

I bagageutrymmet finns ett fast monterat lådsystem för utrustning och till baksätet följer ett överdragbart skydd utifall de omhändertagna är illamående eller kanske blodiga.

Det är en imponerande helhet och bakom varje polisbil som rullar där ute ligger många timmars arbete. Detaljkvaliteten är i toppklass och polisutrustningen är monterad med en imponerande precision.

När sista skruven är åtdragen och kontakten inkopplad överlämnas bilen till Polismyndigheten, men de nya polisbilarna bör inte räkna med någon mjukstart. En polisbil kan i dag rulla 1 000 mil i månaden – och det är först vid30 000 mil som de entledigas. Det ställer inget annat än skyhöga krav på såväl material som arbete. Ett tufft jobb, på många sätt och vis.

Your browser is outdated!

Please get a decent browser here or there